Waarom is het kopen van email adressen geen optie?

Sharing is caring!

Waarom is het kopen van email adressen geen optie?

Soms worden mensen ongeduldig als ze denken aan het werk dat ze moeten verrichten om zelf een klantenbestand op te bouwen. Ze weten dat er tamelijk veel tijd gaat zitten in het schrijven van verkooppagina´s  en het opzetten van de autoresponder emails. En ook al heb je alles opgezet dan heb je nog altijd geen verkeer naar je website., want zonder verkeer geen nieuwe inschrijvingen op je nieuwsbrief.

Dan opeens wordt er gedacht aan een simpele oplossing. Waarom zou je moeite doen om een lijst op te bouwen als je ook een complete klantenbestand of mailinglist kunt kopen?

Ik zal je vertellen waarom dit geen goed plan is…

Om te beginnen zijn de meeste advertenties die je wel eens ziet zoals :”koop 1 millioen email adressen “  zijn volstrekte onzin. Mocht je een van deze lijsten kopen en starten met het versturen van emails dan is er een grote kans dat je alles kwijtraakt zoals je internet provider, hosting provider, email adres, domeinnaam, payment provider en alles wat ook maar enigszins met je bedrijfje te maken heeft.
Waarom? Zul je je nu afvragen. Meestal verzamelen de bedrijven die dit soort lijsten aanbieden de email adressen van het gehele internet en harken zo grote hoeveelheden adressen binnen waarna deze niet rechtmatig verkregen adressen aan jou worden verkocht.  Ga je dus nu emails verzenden via deze lijst dan is dit hetzelfde als SPAMMEN van mensen. En het verzenden van SPAM kan verstrekkende juridische gevolgen hebben.

Een legitiem alternatief  is er wel. Dit is namelijk het gebruik maken van een co-registratie bedrijf. Dit is een bedrijf dat de bezoekers tijdens het inschrijven op hun nieuwsbrief vraagt of zij interesse hebben in emails over gerelateerde onderwerpen. (vandaar de naam co-registratie).  Op deze manier komen co-registratie bedrijven aan hun, opt-in adressen, deze adressen worden dan doorverkocht aan marketeers.

Niettemin worden de adressen die deze bedrijven verzamelen weer doorverkocht aan meerdere marketeers. Op deze manier worden de adressen na verkoop gebruikt voor verschillende nieuwsbrieven en mailinglijsten . Dat betekend weer dat er meerdere mensen aanbiedingen en verkoopspraatjes aan de mensen op deze lijst zullen sturen en hierdoor wordt de lijst voor jou weer minder waardevol..
Hier komt nog eens bij dat geen van de leden van de lijst zich specifiek heeft aangemeld voor jouw lijst en zodoende is je gekochte doelgroep minder groot dan aanvankelijk gedacht.
Deze lijst zal dan ook minder interactief worden dan de lijst die je zelf hebt opgebouwd..

Kortom: het kopen van een co-registratielijst is eigenlijk meer een traffic genererende strategie en minder een strategie die je emaillijst opzet

Mocht je toch gebruik maken van deze strategie zorg dan ervoor dat je de onderstaande punten in acht neemt.

  • Probeer te ontdekken hoe ze adressen zijn verzameld. Sommige bedrijven verzamelen adressen specifiek voor jouw nieuwsbrief, deze adressenlijst is dan vanzelfsprekend een stuk duurder.  Anderen verzamelen adressen voor een zeer specifieke lijst. Van een algemene adressenlijst kun je beter afblijven net zoals van een Spamlijst.
  • Ga na hoe recent het adressenbestand is.  Hoe recenter de lijst des te interactiever de nieuwsbrief zal zijn.
  • Ga na hoeveel andere marketeers dezelfde lijst hebben ontvangen. Natuurlijk is het zo  dat een hoe minder anderen de lijst hebben ontvangen hoe duurder de prijs zal zijn voor het adressenbestand. Kost de lijst minder dan zal de lijst ook minder reacties geven van de leden op de lijst..
  • Zorg ervoor dat je met een respectabel bedrijf te maken hebt. Met andere woorden: ga na of het bedrijf reeds enige tijd bestaat en wat de ervaringen van anderen zijn met dit bedrijf. Zie je geen referenties van het bedrijf dan kan het goed zijn dat je te maken hebt met een bedrijf dat gebruik maakt van spamlijsten. Zij hebben de adressen willekeurig van het internet geplukt en hebben dan ook geen toestemming gekregen van de eigenaars van de adressen om hun aan te schrijven.
  • Ga na hoe schoon het adressenbestand is.  Zijn bounce email adressen reeds van de lijst verwijderd en staan er duplicaat adressen op de lijst. Ook moet je nagaan of valse email adressen van de lijst zijn verwijderd alvorens je de lijst aanschaft.
  • Hou de gekochte lijst gescheiden van je eigen samengestelde lijst. De mensen die op de gekochte lijst staan kennen je natuurlijk nog niet en daarom moet je de lijst eerst opwarmen met goede content en oplossingen die je aanbiedt voor hun problemen of vragen. Zo kun je als doel hebben dat deze mensen zich aanmelden voor je reguliere nieuwsbrief. Je kunt dan na een tijd de adressen verwijderen van je gekochte lijst als deze personen niet reageren op je nieuwsbrieven en aanbiedingen

Zoals je misschien al hebt gemerkt is het kopen en gebruiken van een co-registratielijst eigenlijk iets voor ervaren marketeers.  Als je nog geen ervaring hebt opgedaan is het beter om nog even geen gebruik te maken van deze optie totdat je eerst wat ervaring hebt opgebouwd en je degelijke kennis en informatie bezit over het bedrijf waarvan je de lijst wilt kopen.

In het volgende hoofdstuk ga ik dieper in op het aanleggen van je adressenbestand en ik zal dan ook verder ingaan op het kiezen van een extra motivatie of incentive.

Sharing is caring!