Deze keer wil ik je laten zien hoe je een “koude” nieuwsbrief omtovert in een responsieve lijst met trouwe leden.
Het derde deel van dit onderwerp is van groot belang, omdat ik hierin de geheimen onthul die niemand je verteld.
Lees dus snel verder en zie hoe het opbouwen van een responsieve email marketing lijst werkt
Geef je waardevolste informatie
Als je informatie producten probeert te verkopen dan ben je geneigd om de beste informatie te bewaren voor de betalende klanten en geef je alleen de minder waardevolle informatie gratis weg in je nieuwsbrief.
Doe dit niet!! Geef je leden liever de beste informatie.
Ik zal je uitleggen waarom.
Als je alleen maar stukken informatie weggeeft aan je leden die onder het kopje algemene informatie vallen dan zullen je leden geen hoge dunk van je krijge.
Je leden zullen denken dat je alleen maar informatie weggeeft die bijna waardeloos is.
Hierdoor zul je dus geen goede relatie met je leden opbouwen, omdat ze niet ervan overtuigd zijn dat jij waardevolle informatie weggeeft..
Hoe geef je de leden nu wel bruikbare informatie zonder dat je gelijk al je geheimen prijs geeft.
Dat is gemakkelijk: geef je leden alleen maar gedeeltelijke informatie of gedeeltelijke oplossingen voor hun probleem.
Je geeft dus waardevolle informatie voor de oplossing van hun problemen maar om de gehele oplossing te verkrijgen dienen ze je product aan te schaffen.
Een klein voorbeeldje…
Stel je voor dat je verschillende affiliate producten verkoopt die te maken hebben met de restauratie van het interieur van een klassieke Chevrolet uit 1957.
Je kunt dan een stap voor stap handleiding geven die precies uitleggen wat je moet doen om de oude vloerbedekking te verwijderen en de deurpanelen te vervangen. Maar om erachter te komen hoe je de moeilijkere zaken moet doen zoals b.v. de hemel van de auto vervangen zal de lezer je product moeten aanschaffen.
Zorg dat je leden zich bijzonder voelen.
Het tweede wat zeker helpt in het maken van een responsieve lijst is dat je ervoor zorgt dat je leden zich bijzonder voelen.
Een van de manieren om hiervoor te zorgen is het geven van kortingen en speciale aanbiedingen die ze nergens anders kunnen krijgen.
Verkoop je affiliate producten dan kun je zorgen dat je leden een korting krijgen op deze producten. Deze exclusieve kortingen zijn meestal goed te regelen met de leveranciers of eigenaars van je affiliate producten.
TIP: Is het niet mogelijk om exclusieve kortingen te krijgen bij de eigenaars van de producten dan is er nog een andere mogelijkheid.
Waar mogelijk kun jij een deel van je commissie weggeven aan je klanten als een soort extra korting die alleen voor jouw leden geldig is.
Zorg er wel voor dat je de korting uitbetaald nadat de terugbetalingsperiode van het product is verlopen..
Word interactief
Nog een andere manier om een responsieve lijst op te bouwen is door zelf responsief te worden. Met andere woorden: zorg voor interactie met je leden.
En zo doe je dat:
- Snelle antwoorden: Als er iemand een reactie geeft op je nieuwsbrief, bedankt hem voor de email en beantwoord de email snel.
- Vraag van tijd tot tijd om reacties via email, en beantwoord iedere persoon waarvan je een email het ontvangen..
- Zorg voor discussies: Heb jij een nieuwsbrief die ook controversiële onderwerpen behandeld? Dan is het zeker een goed idee om een discussie over deze onderwerpen te starten op je blog of forum. Post simpelweg een link naar je forum of blogpost in je nieuwsbrief.
Zorg er dan wel voor dat je ook reageert op eventuele reacties die volgen op je discussie..
Zorg er dus voor dat je dus “bereikbaar” of tastbaar wordt voor je leden door met hun in contact te komen en met hun discussies te voeren. Je kunt zelfs overwegen om een abonnee waardering event in te voeren waarbij je bijvoorbeeld tele-seminars geeft of een gratis weekend workshop houdt.
Deze zaken geven je weer extra kans om met je leden in contact te komen en te converseren op een nog persoonlijkere manier.