Opzetten van de autoresponder
In het vorige artikel heb ik je van alles geleerd over het maken van evergreen content. Hoe kun je bijvoorbeeld ervoor zorgen dat al je artikelen fris en evergreen overkomen.
In dit hoofdstuk wil ik het graag hebben over het aantal emails en de frequentie van je emails die je aan de abonnee´s moet versturen..
Het kiezen van een autoresponder serie schema.
In deze cursus heb ik je al eens globaal verteld dat je 7 tot 12 emails dient te sturen als eerste serie emails aan je nieuwsbrief. De reden dat ik 7 tot 12 emails heb gekozen komt door het feit dat marketing onderzoekers reeds meerdere malen hebben bewezen dat je 7 tot 12 keer met iemand in contact moet komen (door middel van email of ander contact) alvorens abonnees iets van je kopen. Het is dus uiterst belangrijk om dan ook een serie van minimaal 7 emails op te stellen.
De meeste internet marketeers maken dan ook in eerste instantie een email serie die ze om de zoveel dagen aan hun abonnee verzenden, tevens zal de abonnee ook live broadcast emails ontvangen. (dit zijn adhoc of live emails) die ongeveer eens per week worden verzonden.
Het doel van het meermalig contacteren van de abonnee in het begin is het opbouwen van een vertrouwensrelatie en het sluiten van een paar sales..
Echter betekend dit niet dat je vast zit aan een vaste reeks van 7 tot 12 emails in het begin.
Er zijn inderdaad marketeers die een evergreen email serie maken die maanden en zelfs jaren kan doorlopen op de automatische piloot. <
Dit is werkelijk een passief model waar je niet veel energie in hoeft te steken om het aan de gang te houden. Toch heeft dit ook weer een nadeel. Zo kun je bijvoorbeeld niet inspelen op tijdelijke aanbiedingen en marktveranderingen.
Zo zul je waarschijnlijk naast je autoresponder serie ook live broadcast emails willen aanbieden. Op deze manier is het wel mogelijk om de laatste nieuwe trends en producten te promoten. Je kunt ook op deze manier opkomende evenementen promoten etc..
Omdat je in het begin vaker met je nieuwe abonnee in contact wilt komen kun je het beste het onderstaande autoresponder serie schema hanteren.:
Tijdschema Email Marketing Autoresponder serie
Email 1: Verstuur deze direct.
Email 2: verstuur deze 2 dagen na je laatste email.
Email 3: verstuur deze 2 dagen na je laatste email.
Email 4: verstuur deze 3 dagen na je laatste email.
Email 5: verstuur deze 3 dagen na je laatste email.
Email 6: verstuur deze 4 dagen na je laatste email.
Email 7 en verder : verstuur deze 7 dagen na je laatste email.
Bekijk dit schema goed en dan zal je gelijk opvallen dat de abonnee de eerste week maar liefst 4 emails van je ontvangt.
Dit heeft natuurlijk een bepaalde reden. Op deze manier blijft je naam voorbij komen bij je nieuwe abonnees waardoor je eigenlijk je eigen naamsbekendheid opbouwt. En omdat je abonnees interesse het grootst is gelijk na de aanmelding is de eerste week natuurlijk de beste tijd om je product een aantal malen aan te prijzen met een verkooppraatje.
Tijdens de tweede week word het aantal verzonden email gehalveerd maar de abonnee ontvangt nog altijd 2 keer in deze week een email van je.
Gedurende de derde week zal het schema in frequentie zakken naar versturen van een email 1 keer per week. (Je kunt natuurlijk altijd een ander schema afspreken met je abonnee).
Dit is maar een voorbeeld. Je kunt natuurlijk altijd zelf bepalen of je een grotere serie schrijft en of je de frequentie langzamer laat zakken. Hoe dan ook ik wil je alleen even bewust maken van het feit dat met het bovenstaande schema de wekelijkse emails worden ontvangen op dezelfde dag dat de abonnee zich heeft aangemeld voor je nieuwsbrief.
Bijvoorbeeld: als de abonnee zich heeft ingeschreven op een maandag zal hij via het bovenstaande schema op de onderstaande dagen een emailtje ontvangen:
Email 1: Maandag.
Email 2: woensdag.
Email 3: Vrijdag
Email 4: Maandag.
Email 5: Donderdag.
Email 6: Maandag.
Email 7 en verder : Maandag.
Je zult zien dat veel marketeers zich afvragen wanneer het beste tijdstip is voor het verzenden van emails.
Hierop is een gemakkelijk antwoord van toepassing namelijk dezelfde dag dat de abonnee zich heeft ingeschreven is de beste dag om een email aan hem te versturen.. Als de abonnee op maandag enkele uren de tijd had om te surfen heeft hij dit misschien wel iedere maandag. Dus is dat ook de beste tijd om hem een email te sturen.
TIP: Om te ontdekken welk tijdstip het beste is om een live broadcast email te versturen aan je gehele lijst van abonnees zul je dit moeten testen. Een andere optie naast het testen is de statistieken bekijken om erachter te komen wanneer de meeste abonnees zich hebben aangemeld. Je kunt tevens in de site statistieken bekijken om te zien op welk tijdstip de meeste bezoekers op je site zijn.
Mocht je bezoekers hebben uit verschillende tijdzones dan is het waarschijnlijk een goed idee om de nieuwsbrief op te delen in verschillende delen zodat je de mails kunt sturen aan je abonnees op het moment dat ze hoogstwaarschijnlijk online zijn.