Email Marketing – Segmenteren van uw email lijst – deel 2

Sharing is caring!

Email Marketing – Segmenteren van uw email lijst – deel 2

De vorige keer heb je geleerd hoe je het beste je lijst kunt segmenteren, tevens heb ik je een aantal manieren laten zien hoe je dit het beste kunt doen.
Graag wil ik even verder gaan met dit segmenteren van de lijst in extra specifieke doelgroepen

Vraag abonnees om hun interesses aan te geven.

Nog een manier om precies te ontdekken wat de interessen van je lezers zijn:  Vraag het ze!

Het enige wat je hoeft te doen om een lijst met niche onderwerpen op te stellen is je lezers vragen wat hun interesses zijn als ze zich aanmelden voor je nieuwsbrief. (Misschien heb je een programmeur nodig om dit voor je op te zetten, zodat de opgegeven interesses op een of andere manier worden getaged in je lijst.)

Bijvoorbeeld:
Heb jij een nieuwsbrief over het trainen van honden dan is het misschien goed om je prospects te vragen waar hun interesses over dit onderwerp liggen:

  • Trainen van puppies
  • Trainen van volwassen honden
  • Zindelijkheid training
  • Gehoorzaamheidstraining
  • Truukjes training
  • Behendigheid training
  • Training voor therapie honden
  • Jacht honden training
  • Training voor dove honden

Segmenteren door vragen

Vraag de nieuwe leden om tijdens de registratie aan te geven welke freebee ze willen ontvangen.

Door je prospects bij aanmelding op je lijst te laten kiezen uit een incentive kun je je lijst weer op een andere manier segmenteren. (bonus incentive).
Door je lijst in te delen op de gemaakte keuzes voor de bonus items krijg je weer een specifieke lijst..

Toch moet je bij deze indeling goed opletten dat de bonussen die je aanbied ongeveer dezelfde waarde hebben. Anders kan het voorkomen dat mensen de waardevollere bonus selecteren hoewel zij eigenlijk andere interesses hebben.

De gemakkelijkste manier om dit te doen is door het maken van een informatie product zoals b.v. een ebook voor ieder specifiek niche onderwerp, maar zorg ervoor dat je dezelfde standaard naam gebruikt voor ieder product.
Hoe je dit het beste kunt doen laat ik je hieronder zien.

Om nog even terug te keren naar het voorbeeld van de auto restauratie site:
Als iemand zich registreert op deze site kun je hem een keuze laten maken tussen de onderstaande Bonussen:

  • Restaureren van een Chevy uit de jaren 30
  • Restaureren van een Chevy uit de jaren 40
  • Restaureren van een Chevy uit de jaren 50
  • Restaureren van een Chevy uit de jaren 60

Zie je hoe dit werkt? Je wilt natuurlijk geen ebook met als titel “Restaureren van een 1930’er  Chevy” en een ander ebook met met als titel  “De best bewaarde geheimen om van een roestige 1930’er chevy een top show auto te maken!”  De titel zal zorgen voor een vooroordeel zorgen (de tweede titel klinkt natuurlijk veel beter dan de eerste) Zorg er dus voor dat de titels uniform uitzien zodat mensen niet geneigd zijn de ene titel over de andere te kiezen.

Segmenteren via prijsvraag

Laat deelnemers aan een prijsvraag hun eigen prijs kiezen.

Nog een andere manier om je lijst van nieuwe leden of zelfs bestaande leden te segmenteren is door het houden van een prijsvraag waarbij je mensen hun prijs laat uitkiezen bij het inschrijven voor de prijsvraag.
Mensen die verschillende prijzen kiezen worden ook in verschillende lijsten geplaatst.

Ook hierbij geldt dezelfde tip die ik reeds heb gegeven. Zorg ervoor dat de prijzen uniforme titels hebben, op deze manier kiezen de mensen voor hun interesses in plaats van voor de waarde van een product.  De prijzen van een klassieke auto website kunnen dus hetzelfde uitzien als de lijst die ik reeds als voorbeeld heb gegeven:  So the prizes for a classic car site might be the same as the list above: Restaureren van een Chevy uit de jaren 30, Restaureren van een Chevy uit de jaren 40, Restaureren van een Chevy uit de jaren 50, Restaureren van een Chevy uit de jaren 60  enz

Bekijk hier hoe je een quiz kun inzetten om je lijst te segmenteren.

De volgende keer zal ik je nog enkele manieren laten zien waarop je heel gemakkelijk je lijst kunt opdelen in extreem specifieke doelgroepen!

Ja ik wil graag meer marketing strategieen ontvangen via mail

Sharing is caring!