Email Marketing – Segmenteren van uw email lijst – deel 3
U heeft reeds enkele verschillende manieren gezien hoe je een lijst kunt segmenteren, zo heb ik laten zien dat segmentering mogelijk is doordat mensen hun interesses kunnen aangeven bij het inschrijven op een nieuwsbrief of door ze te laten kiezen uit verschillende prijzen die ze kunnen winnen.
Graag wil ik je nog meer lijst segmenteringstactieken laten zien…
Vraag je leden om zich in te schrijven op nog een andere nieuwsbrief waardoor ze een freebee of gratis iets kunnen claimen.
Het is een beetje moeilijker om een lijst met reeds bestaande leden te segmenteren nadat ze zich reeds hebben ingeschreven op je nieuwsbrief. Ze dienen dan weer een formulier in te vullen waarbij ze hun naam en email wederom moeten ingeven. Toch is er een manier waarop de meeste abonnee’s of leden dit graag willen doen. Zo kun je de leden ertoe bewegen om zich nogmaals in te schrijven voor een andere nieuwsbrief door het weggeven van een freebie of een gratis iets.
Je kunt enkele freebies aanbieden waaruit je leden bij aanmelding kunnen kiezen voor de freebie die hun het meeste aanspreekt.
Wederom dien je ervoor te zorgen dat de freebies een uniform uiterlijk hebbe zodat de leden daadwerkelijk het product kiest waar zijn interesse naar uit gaat en niet hun keuze maken omdat een van de freebies waardevoller lijkt dan de andere freebie..
Segmenteren door PPC Campagne
Als je een pay per click (PPC) campagne hebt lopen, dan zul je waarschijnlijk al verschillende groepen aangemaakt gebaseerd op je geselecteerde keywoorden. Je zult een iets andere advertentie weergeven per geselecteerd keywoord. Zorg er ook voor dat je een andere landingspagina hebt voor iedere keyword groep…. en segmenteer dan je lijst per groep..
Voorbeeld, een advertentie groep kan woorden bevatten zoals:
- Zindelijkheidstraining voor puppies
- Opvoeden van je puppie
- Kennel training voor je puppie
Terwijl een andere groep het volgende kan bevatten:
- Je hond leren zitten
- Je hond leren liggen
- Je hond leren blijven
De eerste groep zal worden gesegmenteerd voor zindelijkheids training van je hond, terwijl de tweede groep zal worden gesegmenteerd op gehoorzaamheidstraining van je hond..
Segmentering op SEO Keyword
Net zoals je kunt segmenteren op pay per click keyword, kun je ook segmenteren op verkeer dat via de zoekmachine via verschillende keywoorden op je site terecht komt.
Voorbeeld, als je search engine optimized (SEO’ed) artikelen in artikel directories plaatst of op je eigen website plaatst, zorg er dan voor dat je in het artikel verwijst naar een squeeze page die relevant is voor het artikel wat je bezoekers net hebben gelezen. Segmenteer je lijst dan per onderwerp van je artikel of per keywoord.
Voorbeeld, als iemand een artikel leest over het trainen van je puppy door middel van een kennel, dan zou deze bezoeker in de lijst zindelijkheidstraining voor je hond moeten worden gesegmenteerd.
TIP: Zo kun je ook je lijst segmenteren aan de hand van relevante traffic bronnen en campagnes.
Hoe kun je profiteren van het segmenteren van je lijst.
Dit is waarom we segmenteren ….
Waar mogelijk dien je te ontdekken waarin je leden zijn geïnteresseerd en tag deze interesses in je “hoofd”lijst. (Of creëer een aparte lijst).
Hoe dan ook is het mogelijk om verschillende delen van je lijst te contacteren. Op deze manier kun je zeer specifieke content en promoties aan je leden sturen.
Soms is het zo gemakkelijk dat je direct de interessen noemt van de persoon waaraan je de email stuurt.
Voorbeeld: Je stuurt iedereen op je lijst dezelfde aanbieding maar het verschil zit hem in de tekst die je gebruikt voor de aanbieding.:
“Omdat je bent geïnteresseerd in [niche topic]…” (b.v., “Omdat je bent geïnteresseerd in het restaureren van Chevrolets uit 1930…)
Tevens kun je ook informatie verzenden wat specifiek is toegespitst op ieder segment.
Bijvoorbeeld. (Om even bij het voorbeeld van de klassieke auto’s te blijven), als je een artikel schrijft over het schoonmaken van een carburator kun je ieder artikel zo aanpassen dat het betrekking heeft op verschillende segmenten van je lijst.
Met andere woorden, leden in het segment van 1930’er Chevy’s krijgen het artikel genaamd: “Hoe maak je een carburator van een Chevy uit 1930.”
De mensen die zijn geïnteresseerd in 1940´er Chevy’s krijgen het artikel genaamd:” ” Hoe maak je een carburator van een Chevy uit 1940″… enzovoort.
Zo kun je op deze manier ook promoties versturen die specifiek zijn toegespitst op iedere lijst.
Terwijl iedereen op je lijst een promotie ontvangt voor een product zoals b.v. “Restaureren van een Chevy,” zul je de lijst gaan segmenteren voor meer specifiekere aanbiedingen en promoties zoals, “Hoe restaureer je een Chevy uit 1940.”
In het volgende hoofdstuk zul je ontdekken hoe je jezelf een inkomsten boost kunt geven!